lördag 22 maj 2010

We're back in business! Auckland - Wellington Del 1

Här sitter vi i en teepee, och uppdaterar våran blogg. Men det här inlägget kommer att handla om resan ner från Auckland till Wellington, så teepee's får ni höra om först i nästa blogg. Haahaa.

I söndags slapp vi sist och slutligen ut ur storstaden (läs:dyngstaden) Auckland. Och livet lekte igen! Herbie var pigg och glad, och njöt av att rulla iväg ut i friheten. 150 km söderut, närmare bestämt Hamilton, blev vårt första stopp. Där vandrade vi runt i stan efter att mörkret hade fallit, och kröp sen in i Herbert någon gång runt 9, 10 tiden för att vara pigga och glada för shopping följande morgon.

Efter shoppingen på måndag förmiddag, drog vi vidare österut. Hade i planerna att besöka Hobbitbyn, men 65 dollar för något uppbyggt i efterhand, fick oss på andra tankar. Så vi körde vidare mot Tauranga. På vägen dit stannade vi även för lunch. Smaskiga nudlar, helt underbar utsikt, och allt detta för endast 1 dollar. Detta kallar vi vardagslyx! Lyxrestauranger får slänga sig i väggen!

Väl framme i Tauranga möttes vi av riktig semesteridyll. Detta är troligtvis en plats att spendera lite längre tid vid sommartid. Mysig stad överlag, med vackra stränder och vyer. Vi valde trots detta att fortsätta ner mot Rotorua. I stadens utkant bosatte vi oss sen bakom ett par grushögar.

På morgonen vaknade vi till en dimmig utsikt. Via Hell's Gate (ett spa vi aldrig besökte) körde vi in till Rotorua. Rotorua är en riktigt mysig liten stad, med nackdelen att det luktar alldeles förskräckligt. Hela staden är uppbyggd på vulkaniska marker. Detta är en plats väl värd att besöka, men inget ställe åtminstone vi skulle vilja spendera längre tid vid.

I Rotorua besökte vi biblioteket, parken mitt inne i stan, den ståtliga röda skogen The Redwoods utanför stan och på kvällen for vi till Rainbow Springs för att kika på kiwifåglarna! De vaknar upp till natten, så vi var tvugna att åka dit i mörkret, vilket resulterade i kassa fotografier, men bildbevis som bildbevis.

På onsdagen vaknade vi igen upp till en dimmig landsväg. I kallt och ruggigt väder fixade vi frukost och körde vidare ner mot Taupo. På vägen dit svängde vi ner till Wai-O-Tapu Thermal Valley. Där fick vi beskåda Lady Knox för 15 dollar, en livs levande geiser. Det låter maffigare än vad det var. För att geisern skulle få utbrott, sattes den igång med såpa. Trots detta blev resultatet det samma som vid ett naturligt utbrott.

Efter geisern betalade vi samma summa igen, för att även få promenera runt i resten av parken. Detta visade sig vara väl värt pengarna. Trots den ihärdiga svavelstanken bjöd parken på underbara vyer och intressanta pölar i trevliga färger.

Något trötta efter några ytterst aktiva dagar körde vi sen in till Taupo. Där unnade vi oss att ta in på hostel. Efter en välförtjänt dusch, traskade vi runt i stan en stund, för att sen ta det lugnt resten av dagen. Följande morgon väntade en arbetsintervju i Ohakune. Men mera om detta i nästa inlägg!